Spoorzone Winterswijk

Spoorzone Winterswijk

Een roemrijk verleden
Winterswijk werd eind 19e, begin 20ste eeuw groot met textiel en spoorwegen. Textiel fabrikant Jan Willink was de drijvende motor achter de Nederlandsch Westfaalsche Spoorweg (NWS) die zich richtte op goederenvervoer tussen Nederland en Duitsland. De Geldersch Overijsselsche Lokaalspoorweg Maatschappij (GOLS) had vooral een regionale functie. In de loop der jaren werd het goederenvervoer per spoor vervangen door vrachtwagens en ook de textielindustrie ging verloren. Vandaag de dag resteren de succesvolle spoorlijnen Zuthen-Winterswijk en Winterswijk-Arnhem voor personenvervoer. De spoorzone zelf raakte in verval. Door zijn ligging tegen het centrum was het echter een locatie met enorme potentie voor een binnenstedelijke gebiedsontwikkeling.

Binnenstedelijke gebiedsontwikkeling & infrastructuur
Voor de spoorzone is in samenwerking met Winterswijkers, investeerders en grondeigenaar NS Stations een ontwikkelplan opgesteld. De komst van het Gerrit Komrij College zorgde hierbij voor een belangrijke impuls in het gebied. Samen met een dubbel-laags sporthal, ca. 250 openbare parkeervoorzieningen, een supermarkt, appartementen, en grootschalige detailhandel zorgt dit voor een totale publieke en private investering van ca. 70 miljoen euro in het gebied. Ca. 60 miljoen van het programma is gerealiseerd.

Om de barrière werking van het spoor tegen te gaan is een fiets-voetgangerstunnel gerealiseerd. Op deze wijze is de middelbare school veilig bereikbaar evenals een grote P&R voor het station en parkeren voor bezoekers van het centrum van de stad.

Producten
Programmamanagement Spoorzone, Integraal ontwikkelingsplan, Anterieure overeenkomst Gemeente – NS Stations, Projectmanagement groene verbinder Parallelweg, Diverse grondaankopen.

Opdrachtgevers
Gemeente Winterswijk, NS Stations